fredag 7 juni 2013

Et valnøttre i Gezi-parken

Mandag 3. juni var det femti år siden den berømte dikteren Nazım Hikmet døde. På ei av de forlatte politibrakkene hang det en plakat som sa: "Nazım Hikmet fortsetter sitt landsforæderi i dag!!! Kampenheten" I Gezi-parken ble det hengt opp et stort banner med bilde av Nazım Hikmet og en strofe fra et av hans dikt: "Jeg er et valnøttre i Gülhane-parken, det bryr verken du deg om eller politiet." Scenen i parken var inntatt av ballettdansere, skuespillere og operasangere som er blitt sparket fra jobbene sine ved offentlige scener som privatiseres. På kvelden samlet det seg etterhvert mange mennesker foran scenen, og Nazim Hikmets dikt ble lest høyt og sunget på melodien til Cem Karaca. Bare med en liten endring: "Jeg er et valnøttre i Gezi-parken". Et annet Nazım Hikmet-dikt som ble lest og sunget, var "Bu memleket bizim" 'Dette er landet vårt', til melodien av Yorum.  




Fra "Valnøttreet":

Jeg er et valnøttre i Gülhane-parken,
det bryr verken du eller politiet seg om
Jeg er et valnøttre i Gülhane-parken,
bladene mine rører seg som fisker i vannet,
bladene mine titrer som et bomullstørkle,
kast blikket ditt på meg,
tørk asketårene dine.



Fra "Dette er landet vårt":

Å leve som et tre, som et tre alene og fritt
Og som en skog, i brorskap
Dette er hva vi lengter etter

Inga kommentarer: